VÚ BC SAV vs Peter Kotlár



Po oznámení MUDr. Petra Kotlára, začali byť médiá preplnené rôznymi známymi tvárami kovidizmu a inštitúciami so spoločným cieľom – rozhorčene reagovať na jeho tvrdenia.

Po Borisovi Klempovi sa ozval aj Virologický ústav Biomedicínskeho centra SAV, kde pracuje, so svojím stanoviskom; zmohol sa však iba na vágne frázy ako „Prezentované názory spochybňujú skutočnosti preverené a akceptované celosvetovou odbornou komunitou a zodpovednými autoritami a zneisťujú laickú verejnosť.“

Okrem apelu na dôveru k nejakým bližšie neurčeným autoritám, žiadny argument v stanovisku nenájdeme. Pre odborné pracovisko by predsa nemal byť problém, menovať konkrétne tvrdenia a podložiť argumenty konkrétnymi randomizovanými štúdiami.

Stanovisko nie je podpísané, je preto otázkou, či ho okrem Borisa Klempu podpísal aj niekto iný.

Hodnovernosti SAV neprospieva, že sa dosiaľ pravdepodobne nedištancovala od nepravdivých tvrdení Borisa Klempu o „najbezpečnejších a najúčinnejších vakcínach“.

Navyše, SAV ako taká patrí medzi inštitúcie, ktoré z hľadiska práce Dr. Kotlára v konflikte záujmov. SAV sa totiž na kovidizme priamo podieľala a teda patrí medzi subjekty, ktorých sa správa Dr. Kotlára môže dotýkať. Pripomeňme niečo z histórie, o ktorej sme už informovali.

Asociácia inovatívneho farmaceutického priemyslu (AIFP) oslovila v marci 2020 predsedu vlády a ministra zdravotníctva s ponukou stretnutia a spolupráce.
V apríli už spoločne s ďalšími vládnymi a mimovládnymi subjektami, vrátane výrobcov vakcín, MZSR, Fakulty sociálnych a ekonomických vied UK, Ústavu experimentálnej psychológie SAV a ďalších odborníkov a aktivistov („Lovci šarlatánov“) , hľadali spôsoby, ako presvedčiť k očkovaniu čo najviac ľudí.
Pravidelné podrobné analýzy verejnej mienky ohľadom kovidu, opatrení a očkovania až do roku 2022 robili spolu prieskumná spoločnosť MNFORCE, komunikačná agentúra Seesame v spolupráci so Sociologickým ústavom SAV a Ústavom výskumu sociálnej komunikácie SAV. Veríme, že ich výstupy boli dôležitým podkladom pre korekcie stratégie a kampane. Link2, Link3.
Mimochodom, aktivity agentúry Seesame, napojenej na AIFP a výrobcov vakcín, si zasluhujú samostatnú pozornosť. Ale to je iná téma.
Zhrnieme to: Vieme, ako kovidizmus dopadol – neočkovaní ľudia boli vládnou mocou segregovaní a šikanovaní, veda sa ignorovala, nepohodlné názory boli cenzurované.
Preto je zaiste pochopiteľné, že sme podozrievaví a veľmi by nás zaujímalo, či práve z platformy onej širokej spolupráce nevzišla náhodou neslávne známa reklamná kampaň MZSR „vakcína je sloboda“, ktorá v mnohých ľuďoch vyvoláva istú morbídnu historickú konotáciu, a čo je závažnejšie, natíska sa otázka, či aj niektoré „povzbudzujúce“ vládne opatrenia sa náhodou nevymýšľali na tejto platforme (dúfame, že nie).
Hĺbavým čitateľom by sme odporučili na zamyslenie ešte jednu definíciu. Čisto z akademických a študijných dôvodov, pochopiteľne.