Zásadná hromadná pripomienka k novele zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov .
Pripomienka č.1
§ 93b sa dopĺňa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Za ohrozenie zdravia alebo za zanedbanie starostlivosti o zdravie maloletého dieťaťa zo strany rodiča sa nepovažuje vyslovenie informovaného nesúhlasu s povinným očkovaním v zmysle paragrafu 51, ods. (1) pís. d) Zákona 355/2007 Z. z. (o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) po poučení ošetrujúcim lekárom v zmysle paragrafu 6 zákona č. 576/2004 (o zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).“
Zdôvodnenie:
Zásah do rodičovských práv a povinností zo strany štátnych inštitúcií má byť používaný len v zriedkavých krajných prípadoch, ak je vážnym spôsobom ohrozené dieťa. Predložená hromadné pripomienka má zamedziť neželanému narušeniu integrity rodiny, najmä strachu rodičov a spoločenskej panike, že prijatím predloženej novely zákonov dôjde k napr. odoberaniu detí z rodín v neodôvodnených prípadoch, resp. pre malicherné dôvody. Odmietnutie povinného očkovania poučenými rodičmi nemôže byť dôvodom na to, aby sa podobným spôsobom vážne zasiahlo do rodiny, najmä ak z praxe vieme, že mnohí rodičia odmietajú povinné očkovanie detí preto, lebo majú negatívnu skúsenosť s poškodením zdravia dieťaťa očkovaním. Pritom štát žiadnu zodpovednosť za takéto poškodenie zdravia dieťaťa nepreberá. Zodpovednosť za očkovaním poškodené dieťa nesie len a len rodič, a aj preto má rodič výlučné právo rozhodnúť o zdravotných úkonoch vykonávaných na dieťati. Predložená hromadná pripomienka je aj preventívnym opatrením, aby sme v súčasnosti zabránili strachu rodičov o budúcnosť detí a rodiny, ktorý môže mať negatívne demografické následky.
Pripomienka č.2
§ 93b sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Za ohrozenie všestranného vývinu dieťaťa alebo za zanedbanie starostlivosti o zdravie dieťaťa alebo za negatívny vplyv na zdravie, psychický, fyzický a sociálny vývin dieťaťa sa nepovažuje nesúhlas rodiča s účasťou jeho maloletého dieťaťa na vyučovaní v oblasti sexuálneho správania či eutanázie alebo na aktivitách organizovaných školským či predškolským zariadením, ktoré týkajú sexuálneho správania detí či eutanázie.“
Zdôvodnenie:
Zásah do rodičovských práv a povinností zo strany štátnych inštitúcií má byť používaný len v zriedkavých krajných prípadoch, ak je vážnym spôsobom ohrozené dieťa. Predložená pripomienka má zamedziť neželanému narušeniu integrity rodiny, najmä strachu rodičov a spoločenskej panike, že prijatím predloženej novely zákonov dôjde k napr. odoberaniu detí z rodín, alebo iné postihy rodín, ako sme toho svedkami v niektorých štátoch Západnej Európy, kde sa sociálne služby skomercionalizovali a starostlivosť o dieťa sa stala zdrojom zisku. Navádzanie na isté formy sexuálneho správania alebo na eutanáziu v ranom školskom, či predškolskom veku na pôde školy a škôlky, ktoré už dnes pozorujeme v zahraničí, je mnohými rodičmi na Slovensku vnímané ako vážne ohrozenie dieťaťa a rodič potrebuje mať právo rozhodovať v tejto veci a chrániť dieťa pred vplyvom, o ktorom je presvedčený, že ohrozuje morálku dieťaťa. Predložená hromadná pripomienka je preventívnym opatrením, aby sme sa na Slovensku v budúcnosti vyhli javom odoberania detí z rodiny, uväznenia rodičov a pod. z dôvodu neúčasti dieťaťa na vyučovaní, ktoré podnecuje k sexuálnemu správaniu, s ktorým rodičia, či samo dieťa nesúhlasia. Súčasne je našou snahou zabrániť strachu rodičov o budúcnosť detí a rodiny, ktorý môže mať negatívne demografické následky. |