Hromadná pripomienka k Národnej stratégii na ochranu detí pred násilím
Stratégia na zlých základoch
Tlačová správa, 23. novembra 2013
Do medzirezortného pripomienkového konania sa dostal materiál Národná stratégia na ochranu detí pred násilím. Stratégia reaguje naReprezentatívny výskum prevalencie násilia páchaného na deťoch v SR, z ktorého záverov údajne vyplýva, že vyše tretina detí na Slovensku je podrobovaná násiliu.
Tento široko medializovaný výskum, vykonaný dotazníkovou formou na vzorke cca 1500 ôsmakov a deviatakov je účelový, neadekvátny, odtrhnutý od slovenskej reality a jeho závery sú zavádzajúce. Štátne inštitúcie ho však vzali za bernú mincu, uverili vysokému číslu detských obetí násilia a vytýčili si štátnu prioritu boja proti tomuto násiliu. Keďže Stratégia v predloženej forme vykazuje obrovské množstvo nedostatkov a pritom je to veľmi dôležitý strategický materiál, ktorý môže mať negatívny dosah na atmosféru celej spoločnosti a priamo zasahovať rodiny, vypracovali sme sériu pripomienok.
V našich pripomienkach ide najmä to, aby sa Stratégia zásadne prepracovala, aby sa nevychádzalo z účelového výskumu, ale aby sa pri hodnotení situácie vychádzalo z reálnych slovenských pomerov, aby sa do Stratégie zapracovali mechanizmy ochrany proti nastoleniu totalitných praktík a aby sa deti chránili pred pedofilne orientovanou povinnou sexuálnou výchovou v zmysle štandardov WHO a proti povinnému poučovaniu detí o sexuálnom zneužívaní v LGBTI sfarbení.
Prosíme vás preto o podporu našej hromadnej pripomienky, a to najneskôr do piatku 29.11.2013.
Spôsob je nasledovný:
- V prehliadači otvorte túto adresu, na ktorej môžete prezrieť pripomienku.
- Na ľavej strane kliknite na voľbu Registrácia (ak už ste sa v minulosti registrovali, môžete prejsť rovno k bodu 4, 6 a 7).
- Registrujte sa (treba vybrať meno a heslo a zadať e-mail adresu).
- Prihláste sa prostredníctvom polí na zadanie mena a hesla na ľavej strane.
- Kliknite na voľbu Môj profil a nastavenia (tiež na ľavej strane). Zadajte požadované osobné údaje, aby Vám systém dovolil podporiť pripomienku (povinné sú: Meno, priezvisko, úplná adresa. Ostatné nie sú povinné).
- Znovu otvorte adresu z bodu 1.
- Kliknite na tlačidlo Podporiť, ktoré nájdete na spodku stránky.
Ďakujeme za podporu.
Znenie pripomienky
1. Žiadame zásadným spôsobom prepracovať východiská Národnej stratégie na ochranu detí pred násilím (ďalej Stratégie) a upraviť šírku jej záberu, pretože nevychádza zo slovenských podmienok, tradičnej výchovy, zvykov a legislatívneho stavu, nereflektuje príčiny a spoločenské vplyvy, ktoré zhoršili a naďalej zhoršujú situáciu v rodinách a nezameriava sa na hľadanie riešení v odstraňovaní príčin tohto stavu. Najmä v súvislosti s Reprezentatívnym výskumom prevalencie násilia páchaného na deťoch v SR (ďalej Výskumom násilia), ktorý tvorí podstatnú časť materiálu, nesie znaky účelovosti, zahraničného zadania a cieleného stavania Slovenska do zlého svetla, oproti realite.
Otázky dotazníka vznikli pod vplyvom zahraničných zdrojov a nie sú adekvátne pre slovenské prostredie, pričom aj odborníci pri prezentácii Výskumu na rokovaní Výboru pre deti a mládež upozornili na nízky počet respondentov a za žiaduci označujú aspoň 5000, a nie cca 1500. Samotný princíp Stratégie je nesprávne nasmerovaný. Problém – násilie páchané na deťoch – bol zadaný z úrovne OSN a Rady Európy bez zohľadnenia špecifických situácií v jednotlivých krajinách, akoby sa ani nepredpokladalo, že sa situácie v krajinách môžu vzájomne líšiť. Problém sa vytýčil od pracovného stola nadnárodných organizácií – nevyplynul z vnútorných potrieb Slovenska. Materiál je odozvou sa na umelo postavený, definovaný a vymedzený problém, ktorý nezahŕňa príčiny a v slovenskom prípade ani reálnu mieru negatívneho javu. Odôvodnenie: Spomeňme aspoň fakt, že rodičia už nechodia z práce o 16:00, ale niekedy pracujú neúnosne veľa za minimálne mzdy; sociálna núdza a nedostupné bývanie zvyšuje napätie v rodine; nie sú k dispozícii bezplatné krúžky pre deti, športoviská, kultúra, deťom chýba aktívny pohyb a možnosti naň, chýbajú cielené aktivity na cielené budovanie detskej osobnosti; štát dopustil šírenie demoralizujúcich tzv. mládežníckych časopisov, masmédiá podporujú kultúru násilia, sexu, hororu zameranú na mládež, to isté platí pre detské hračky; reklama vkladaná aj do detských programov vychováva ku konzumu a k falošným životným cieľom konzumizmu; chýba cielené úsilie o pozdvihnutie duše detí a mládeže a ich hodnotového systému napr. cielenou ponukou hodnotných umeleckých diel a náučných relácií pre deti vo verejnoprávnych médiách, vyzdvihovaním príkladov osobností, ich osobného hrdinstva; absencia výchovy k vlastenectvu a pevného zakorenenia mladého človeka; nesprávna výživa a chemické zásahy do organizmu (apartám, chemikálie v cukrovinkách, glukózo-fruktózový sirup, stužené tuky, toxické látky z vakcín, pesticídy, GMO a druhotne – užívanie psychiatrických liekov deťmi) spôsobujú nárast počtu problematických a ťažko vychovateľných detí s rôznymi poruchami, pričom absentuje prehodnocovanie týchto vplyvov na detský organizmus a náprava stavu atď. Dlhodobo sa ignoruje podpora skráteného pracovného času pre matky s deťmi, a odvodový systém zodpovedajúci skrátenému úväzku matky, aj v oblasti živnostníctva, čo by spolu s patričným ohodnotením práce výrazne zlepšilo situáciu rodín. Samozrejme, treba hľadať špecifické riešenia pre rizikové skupiny dlhodobo žijúce v sociálnej núdzi. Problém je oveľa hlbší, riešenia ležia inde, a treba to zohľadniť, ináč bude celá Stratégia len slepou uličkou. Otázkou ostáva, prečo odborníci, ktorí na Stratégii pracovali, tieto zásadné veci ignorovali. 2. Žiadame zo Stratégie vypustiť všetky odvolávky na vykonaný Výskum násilia a z neho vyvodené závery, teda celú kapitolu 2.1. a ďalšie odvolávky ako napr. na str.18 vypustiť text „relatívne dobrá situácia v právnom prostredí je v prudkom rozpore s výsledkami reprezentatívneho výskumu a je možné dospieť k záveru, že existuje rozdiel medzi právnym prostredím a praxou“ Okrem toho prieskum zmiešal násilie páchané na deťoch, ktoré je spoločensky neprípustné, s primeranými a tradičnými výchovnými prostriedkami, ktoré sú v súlade so zákonom o rodine a v súlade s ústavou. Otázky prieskumu neboli stavané na slovenské pomery, ale preberali sa zahraničné vzory z krajín, kde je etablovaná nulová tolerancia k telesným trestom. Metodika vyhodnotenia prieskumu pri takto postavených otázkach nebola vhodná na slovenské pomery. Za neoriginalitu a nenastavenie prieskumu na slovenské pomery by mali byť vyvodené vážne personálne dôsledky, pretože v konečnom dôsledku došlo k šíreniu poplašnej správy s následnou panickou reakciou zo strany štátnych inštitúcií. Odôvodnenie: Niektoré otázky si mohli deti zle interpretovať alebo neboli schopné ich správne zhodnotiť. Napr. posudzovanie finančného stavu rodiny – dieťa nemusí chápať rozdiel medzi neplytvaním a nedostatkom. Nedostatok jedla nemôže byť hodnotený ako zanedbávanie – na jednej strane môže byť dieťaťom hodnotený neadekvátne, na druhej strane môže svedčiť o sociálnej núdzi, alebo nutnosti výrazného šetrenia, čo je bežný jav na Slovensku. Dieťa nemá šancu správne vyhodnotiť otázku, či chodí s rodičom na pravidelné preventívne prehliadky – nevie ako často majú byť, môžu byť organizované aj automatickým systémom cez školu. Keď deviataka rodičia nechajú doma samého, hoci nevie, kde rodičia sú, je absurdné to považovať za zanedbávanie. Otázka či bola dieťaťu poskytnutá zdravotnícka pomoc vždy, keď to dieťa potrebovalo, vôbec nie je vymedzená pri odpovedi prostredím rodiny – nemôže byť hodnotená ako zanedbávanie. A ako vyhodnotili deti otázku: „Bývaš v domácnosti, kde nefunguje toaleta, umývadlo alebo sporák?“ Ak 25% povedalo, že áno, započítali aj kvapkajúci kohútik na umývadle? Akému účelu má slúžiť táto otázka? Aby si zahraničie myslelo, že v 25% domácností na Slovensku nemáme kúpeľňu a kuchyňu? Rovnako nepravidelnú účasť na rodičovskom združení, nie je možné považovať za zanedbávanie, čo ak rodičovi účasť neumožní zamestnávateľ, alebo ak len 1x nebol na združení? Ako vie dieťa zhodnotiť, či je rodičovi jedno, či má čisté oblečenie – každá rodina má iné vnútorné kritériá, dieťa si môže zle vysvetliť otázku. Otázka, či má dieťa k dispozícii všetky školské potreby, nemá čo robiť v dotazníku – bežne školy mávajú nedostatok niektorých učebníc – prac. zošitov! To je zanedbávanie zo strany rodiča? (Mimochodom, pri tejto otázke je vidno, že prieskum vôbec nevychádza zo slovenských pomerov!) Vo fyzickom násilí nie je stanovená miera násilia – napr. či zaucho dostal deviatak symbolické, alebo riadne, alebo došlo až k zraneniu – a toto platí aj o ďalších bodoch: šticovanie, lomcovanie, napádanie sa rodičov navzájom, ubližovanie súrodencovi (ide o násilie, alebo primeraný trest?). Uviesť kľačanie v krajine s vysokým podielom kresťanov ako fyzické násilie je úplne neadekvátne. 3. Na str. 5 v bode 2.Východisková situácia v Slovenskej republike žiadame vypustiť prvú vetu: „Slovenská republika napriek nesporne mnohým pozitívam v oblasti práv detí, vrátane ochrany detí pred násilím, nie je žiaľ žiadnou výnimkou v celosvetovom probléme násilia na deťoch“ Odôvodnenie: 4. Žiadame zvážiť nové riziká vyplývajúce z realizácie Stratégie a prijať opatrenia na elimináciu týchto rizík. Do tab. na str. 22. zaradiť medzi priority nasledujúci bod: Odôvodnenie: 5. V rámci širšieho skúmania súvislostí a ochrany dieťaťa pred násilím do tab. na str. 22. zaradiť medzi priority nasledujúci bod: Odôvodnenie: 6. Namietame emotívny a neprofesionálne pôsobiaci úvod Stratégie a žiadame vypustiť prvú stranu. Odôvodnenie: Prvý odsek vyzerá, akoby zachytával vyjadrenia detí, a pritom je to citát zo Stratégie RE o právach dieťaťa. Znenie nezodpovedá realite a už vôbec nezodpovedá situácii na Slovensku. Deti by určite nepovedali, to čo tvrdí citát, že „necítia sa byť dostatočne chránení… pred… rodovo motivovaným násilím“ Nereálne a účelovo vyznieva aj táto veta: „Hlavnou obavou detí a mladých ľudí je násilie, ktoré sa má považovať za prioritnú otázku“ 7. Strategický cieľ 2 žiadame vypustiť Odôvodnenie: 8. Žiadame vypracovať Stratégiu nezávisle od postupov a cieľov, ktoré presadzujú nadnárodné inštitúcie, lebo tie sú nielen neadekvátne pre naše pomery (nedá sa porovnávať postavenie detí v západnej Európe a u nás), ale sú aj nereálne. Ak sa v Stratégii píše: „V roku 2005 Varšavský summit hláv štátov a vlád zaviazal Radu Európy, aby … odstránila všetky formy násilia páchaného na deťoch,“ je to nezmysel, výsmech zdravému rozumu a nereálny cieľ, pretože násilie na deťoch sa v okrajovej miere nikdy nedá úplne eliminovať. V tomto svetle je aj celá akútne deklarovaná nová štátna priorita o ochrane detí pred násilím (odhliadnuc od jej principiálnej pozitívnosti, ak by sa vykonávala rozumnými prostriedkami, v rozumnej miere a s reálnymi cieľmi bez horúčkovitej paniky a zbytočného dramatizovania) nezmyselne horlivou snahou o splnenie nesplniteľného alebo nezmyselného cieľa. Odôvodnenie: V samotnej Stratégii sa píše, že v roku 2011 Výbor OSN pre práva dieťaťa prijal všeobecný komentár č. 13 (2011) k Právu dieťaťa na ochranu pred všetkými formami násilia Kvitujeme, že sa do konfrontácie s nezmyselne vysoko nastavenou latkou zo strany Výboru OSN dáva náš zákon o rodine, ale celá koncepcia tejto Stratégie, smeruje k zrušeniu takto rozumne postavenej definície výchovných prostriedkov, čo je nezmysel a vytvára to sociálnu a totalitárnu hrozbu pre Slovensko. 9. V súlade s pripomienkou č. 8 na str. 27 žiadame vypustiť bod Odôvodnenie: 10. Žiadame vypustiť formuláciu „Ďalším medzinárodným zmluvným dokumentom v oblasti boja proti porušovaniu práv detí je Dohovor Rady Európy o ochrane detí pred sexuálnym vykorisťovaním a sexuálnym (ďalej „Dohovor RE“) zneužívaním, prijatý 25. októbra 2007 Výborom ministrov Rady Európy. Cieľom Dohovoru RE je predchádzanie sexuálnemu vykorisťovaniu a sexuálnemu zneužívaniu detí a boj proti nemu, ochrana práv detských obetí sexuálneho vykorisťovania a sexuálneho zneužívania a podpora vnútroštátnej a medzinárodnej spolupráce,“ Odôvodnenie: Súčasne žiadame, aby kampaň organizovaná programom Rady Európy ONE in FIVE (Jedno z piatich) neprebiehala na Slovensku, pretože už ani jej názov nezodpovedá skutkovému stavu na Slovensku a došlo by k podávaniu zavádzajúcich informácií s rizikom psychického sexuálneho zneužitia detí. 11. V súvislosti so zmienkou na str. 4, že „Európska sociálna charta, ktorá v čl. 7, ale najmä v čl. 17 zaväzuje Slovenskú republiku zabezpečiť účinný výkon práva detí a mladistvých vyrastať v prostredí vhodnom pre plný rozvoj ich osobnosti a ich fyzických a duševných schopností,“upozorňujeme, že v súčasnosti sa za plný rozvoj osobnosti a fyzických a duševných schopností dieťaťa v zmysle dokumentu o štandardoch sexuálnej výchovy WHO Regional Office for Europe and BZgA Standards for Sexuality Education in Europe, považuje sexuálna výchova dieťaťa ako sexuálnej bytosti od narodenia s podporou detských sexuálnych aktivít. Keďže ide o teóriu s pedofilným nádychom (jej ideovým otcom bol pedofil Kinsey) a prax z jej uplatňovania na Západe ukazuje, že v jej dôsledku sa zvyšuje sexuálne násilie na deťoch pochádzajúce z mimorodinného prostredia, žiadame, aby sa do tejto Stratégie zahrnul zákaz prijatia koncepcie sexuálnej výchovy v zmysle dokumentu WHO Regional Office for Europe and BZgA Standards for Sexuality Education in Europe, pričom tento zákaz bude slúžiť na elimináciu nárastu sexuálneho násilia páchaného na deťoch, ku ktorému by došlo, ak by sme koncepciu sexuálnej výchovy prijali. Odôvodnenie: |